Šventinę sausio 25 d., 17 val. Energetikos ir technikos muziejaus Katilų salėje atidaroma grupės menininkų paroda „Salve, Vilnius’DCC“.
Tęstinio projekto „Salve, Vilnius“ galutinė paroda „Salve, Vilnius’DCC“, skirta Vilniaus miesto unikalumui įamžinti jo 700 metų jubiliejaus proga. Parodoje dalyvauja Lietuvos dailininkai, sukūrę netradicinius apvalių formų meno kūrinius: tondinius, elipsinius, arkinius paveikslus, aptakias skulptūras.
Parodų projektas „Salve, Vilnius“ prasidėjo 2018 m. Pirmoji paroda vyko Lietuvos parodų ir kongresų centre „Litexpo“, kaip „Menas interjerui“ dalis. Antroji paroda surengta 2019 m. „Domus galerijoje“. Trečioji eksponuota Trakų Vokės dvaro sodybos Tiškevičių rūmuose 2020 m. 2021 m., dėl kilusios pandemijos, ketvirtoji paroda kiek pakeistu pavadinimu „Salve, Vilnius, kitaip“ suorganizuota Vilniaus bernardinų bendruomenės centre. 2022 m. penktoji paroda surengta Energetikos ir technikos muziejaus Katilų ir Turbinų salėse. Viso per penkerius metus parodose sudalyvavo 104 autoriai: tapytojai, skulptoriai, grafikai, tekstilininkai ir tarpdisciplininio meno kūrėjai.
Jau pats parodų ciklo „Salve, Vilnius“ pavadinimas byloja, kad visos ekspozicijos skirtos pasveikinti Vilnių artėjančio jubiliejaus proga. Sostinės jubiliejus pirmą kartą Lietuvos istorijoje bus švenčiamas 2023 m. sausio 25 d. Mat lygiai prieš 700 metų, 1323 m. sausio 25 d., Lietuvos didžiojo kunigaikščio Gedimino Vakarų Europos miestams lotynų kalba rašytuose laiškuose Vilnius pirmą kartą paminėtas kaip Lietuvos sostinė.
Parodų pavadinimą įkvėpė Vilniaus mieste ant kai kurių senųjų gyvenamųjų pastatų įėjimų slenksčių dar išlikęs lotyniškas užrašas „Salve“ (liet. sveiki). Tai – pagarbus kreipinys į namo šeimininką, gyventoją ar atėjusį svečią. Šie keliaspalviai smulkinto marmuro užrašai, atsiradę XX amžiaus pradžioje, – Vilniaus architekto Adamo Antonio Filipowicziaus-Dubowiko inicijuotas ženklinimas.
Apvalių formų meno objektai pasirinkti neatsitiktinai. Dekoratyvios apskritimo kompozicijos kilusios iš antikos ir vėlesnių renesanso laikų (tondai, plafonai, medalionai, rozetės, kartušai); (mozaikos, freskos, reljefai, vitražai, gobelenai). Tai – iškilmingai dekoratyvūs fragmentai interjeruose eksterjeruose ir simboliškai puošnios kompozicijos vaizduojamajame mene.
Apvali meno kūrinių forma – tondas – ir užuomina į vingiuotas senamiesčio gatveles, į aptakias Vilniaus senosios architektūros detales. Grakštūs gotikiniai, barokiniai bažnyčių skliautai, kupolai, bokštai; klasicistiniai, ampyro stiliaus pastatai (Lietuvos respublikos prezidentūra, Chodkevičių ir Tiškevičių rūmai), dvarai, namai su arkiniais langais muzikaliai dera kalvotame Vilniaus miesto reljefe.
Šiuolaikinės architektūros pastatai kartais darniai jungiasi, o kartais ir nesijungia į harmoningą miesto panoramą. O sostinei būdingas daugiatautiškumas ir skirtingų kultūrų sambūvis formuoja ne tik unikalų miesto veidą, bet ir jo kismą, virsmą istorijos vingiuose. Maža to, gyvenantys svetur taip pat jaučia Vilniui gilius sentimentus. Taigi nenuostabu, kad senasis Vilnius ne vienai kūrėjų kartai buvo, yra ir išliks įkvėpimo šaltinis.
Parodos ekspozicijoje dailininkų darbai užmezga savotišką dialogą su miestu. Autoriai apmąsto pasirinktus svarbius Vilniaus istorijos artefaktus ir sutalpinus netradiciniame formate, paverčia nauja istorija. Dalyvavimas šioje parodoje – išskirtinė proga dabarties menininkams, puoselėjantiems pagarbų dėmesingumą mūsų miestui, lanksčiai atsiskleisti savo vizualinio meno kalba, aktualizavus Vilniaus legendines istorijas bei šiandienines refleksijas, įprasminančias piliečių tapatybę.
Projekto autorius, parodos kuratorius – Ričardas Zdanavičius
Parodos „Salve, Vilnius’DCC“ dalyviai:
Ričardas Zdanavičius
Loreta Zdanavičius
Irena Mika Mikuličiūtė
Tauras Jurkūnas
Virginija Aliukonė
Jūra Vaškevičiūtė
Agnė Misiūtė
Marijonas Šlektavičius
Tatjana Simanaitienė
Tomas Rimeika
Jolanta Šalkauskaitė
Agnė Kišonaitė
Emilija Gaspariūnaitė Taločkienė
Virginijus Stančikas
Asta Vasiliauskaitė
Marija Rubavičiūtė
Evaldas Grinius
Romas Balinskas
Andrius Erminas
Kovo mėnesį proginę parodą papildė vaikų kūryba. Kaip ir profesionaliems menininkams, jauniesiems kūrėjams buvo skirta užduotis sukurti apvalių formų kūrinius. Ši parodos dalis skirta sujungti Vilniaus vaikų ir jaunimo klubus, darbuotojus bei vaikus, kartu kuriant kūrinius, skirtus paminėti reikšmingą sostinės jubiliejų. Parodoje eksponuojami Vilniaus vaikų ir jaunimo klubų „Klevas”, „Kregždutė”, „Verdenė” ir „Lakštingala” ugdytinių darbai.
—
Parodos organizatorius: Energetikos ir technikos muziejus
Rėmėjas: Vilniaus miesto savivaldybė
Partneriai: „Vilnius 700“ iniciatyva, Lietuvos dailininkų sąjunga, Vilniaus galerija